Przed oczami Morze Egejskie, za plecami Olimp

26-09-2012

| Środa

Ciepłe Morze Egejskie w różnych odcieniach błękitu, gorący piasek, palmy, kwitnące oleandry, a po drugiej stronie masyw Olimpu, na szczęście z zadowolonym Zeusem, bo nie ciskał piorunami – w takiej scenerii grupa dzieci ze Szkoły Podstawowej w Zabierzowie spędziła część wakacji.

Mieszkaliśmy w hotelu „Olimpus” w bardzo malowniczo położonej miejscowości Leptokaria na Riwierze Olimpijskiej w Grecji. Życie w tym kraju toczy się wolno i leniwie, bo wysokie temperatury nie sprzyjają nadmiernej aktywności, przynajmniej do czasu, gdy upał nie zelży (w czasie naszego pobytu temperatury nawet dla tubylców były trudne do wytrzymania). My też przystosowaliśmy się do panujących tam zwyczajów, z tą różnicą, że nocą nie szaleliśmy.

Zażywaliśmy dobrodziejstw morza, czyli poddawaliśmy się – jak „uczenie” można powiedzieć - talasoterapii. Wieczorami spacerowaliśmy po miasteczku, chłonąc jego wyjątkową atmosferę. Niezwykłe było to, że będąc w Leptokarii, czuliśmy się, jakbyśmy byli jednocześnie nad morzem i w górach. Tego w Polsce nie sposób doświadczyć. Wszystkim niezwykle podobały się nocne spacery po plaży.

Byliśmy w kolebce naszej cywilizacji, bo nauka, sztuka i kultura europejska bierze swój początek w starożytnej Grecji. Pobyt wykorzystaliśmy i w tym celu, by zobaczyć przynajmniej kilka miejsc w tym pięknym kraju. Część dzieci wybrała się na wycieczkę do Aten. To naprawdę było duże przeżycie spacerować śladami Sokratesa, Platona, Arystotelesa czy Peryklesa. Ateny dzisiaj to wielkie miasto, niemal 5-milionowe, czyli około 6-krotnie większe od Krakowa.

Prawie wszyscy natomiast zobaczyli słynne Meteory – klasztory zbudowane na wysokich skałach. Wcześniej odwiedziliśmy pracownię ikon, gdzie każdy mógł się zapoznać  ze skomplikowanym  procesem powstawania tych dzieł sztuki.

Innych wrażeń dostarczyła wycieczka na wyspę Skiatos. Podczas rejsu uczyliśmy się tradycyjnych greckich tańców, słuchaliśmy tamtejszej muzyki, a w drodze powrotnej na naszym statku pojawiła się piracka flaga i wzięliśmy udział w bitwie morskiej. Sama wyspa jest przepiękna, a jej plaże słyną ze złotego piasku.

Najwyższy szczyt w masywie Olimpu – Mitikas – ma wysokość 2917 m, czyli jest o kilkaset metrów wyższy niż najwyższe szczyty w Tatrach. Codziennie z naszych balkonów mogliśmy oglądać jego charakterystyczny wierzchołek, który przypominał literę „M”. Pewnego pięknego dnia wybraliśmy się do miasteczka Litohoro, by popatrzeć z bliska na siedzibę bogów. Pani przewodniczka poprowadziła nas szlakiem w parku narodowym wzdłuż malowniczego kanionu. Widoki zapierały dech w piersiach.

Mark Twain napisał kiedyś, że kto czyta, ten żyje wielokrotnie. Można strawestować jego słowa i powiedzieć, że kto podróżuje, ten żyje wielokrotnie. Wszyscy uczestnicy kolonii do Grecji na pewno wzbogacili się wewnętrznie, a wrażenia pozostaną na bardzo długo.

Wyjazd zorganizowały nauczycielki ze Szkoły Podstawowej w Zabierzowie: Iwona Mrugacz, Barbara Szawara-Knap oraz Beata Wartalska.